✿Sarawak Blogger✿ Cakap tak reti pandang kiri kanan - Marvin Mawan

05 Februari 2012

Cakap tak reti pandang kiri kanan

Kadang-kadang aku merungut juga bila tengok perangai sesetengah kekawan yang tak faham bahasa mengenai menghormati perasan orang. Aku bukannya nak minta hormat pun tujuan utama membuat entry ini.

Tapi aku rasa tersentuh apabila melihat perangai segelintir dua insan tu, cakap tak reti pandang kiri kanan, main lepas je. Dia tak pernah ke fikir perasaan orang bila dengar luahan mulut dia yang kurang insuran tu.

Kita tahu le dia tu berpangkat berumur tapi sikitpun tak pernah bagi contoh yang baik untuk generasi muda macam kami ni. Tunjuk sikap keras kepala dia lagi ada. konon-konon dia dulu dikenali seluruh bandar kat kampung dia.

pehhh... ingat zaman sekarang ni kalau kuat tenaga leh pijak orang ke. come on le bro zaman sekarang ni bukan macam zaman dulu, sikit-sikit nak tunjuk parang sikit-sikit nak tunjuk penumbuk le ape le yang berkaitan ngan ugut.

Zaman kini orang tak pandang dah perang sesama sendiri ni. Kalau nak perang melalui pelajaran kat sekolah tak pe. Belajar le pandai-pandai confirm kalau dah pandai lepas tu jadi bos pulak  tak yah nak susah-susah angkat parang ke ape.

Aku bercerita ni bukan buat-buat memang betul benda segitu jadi. Pengalaman masa kerja pun ada masa kat bangku sekolah dulu pun ada. emmm pelik betul le aku dengan sikap segelintir dua insan zaman sekarang ni.

Tapi bercerita bab pengalaman tu, bukan cerita hidup aku. tapi cerita orang yang berada di sekeliling aku.
kalau dicerita kan buat sakit hati je.

Tapi ada juga yang masa sekolah dulu buat perangai macam gitu . habis je sekolah aku jumpa balik dia dah jadi cikgu dah, wahhhh kagum aku, betul-betul tak sangka. Rock never die dia dulu pun leh jadi manusia juga kawan aku tu sekarang ni.

susah nak plan nasib manusia kan. Dulu baik sekarang pula jadi jahat. dulu jahat sekarang pula jadi baik. Dah lumrah alam kan kita sesama manusia ni tak boleh nak suka-suka menilai sikap sesama dan mengadili sesama manusia.tak bekk..

0 comments: