✿Sarawak Blogger✿ Aneh Laut Terbelah Dua di Korea Selatan - Marvin Mawan

10 Februari 2012

Aneh Laut Terbelah Dua di Korea Selatan

Pernah tak dengar cerita pasal laut terbelah 'moses miracle' atau 'mukjizat musa'  . Mesti pernah kan korang dengar mengenai mukjizat  musa yang membelah laut merah tapi masa mukjizat tu terjadi cerita zaman dulu  kita belum lahir lagi masa tu. 

Dalam ramai-ramai kita ni kan, ada yang tahu ada juga yang tak tahu. zaman sekarang ni pun ada juga kisah mengenai laut terbelah tapi bukan dari mukjizat seseorang.

Kejadian laut terbelah yang boy nak cerita ni sebenarnya ada tapi bukan kat malaysia. Kejadian ni berlaku di korea selatan tempatnya di pulau jindo sesiapa yang pernah kerja kat korea mahupun study kat sana mesti dia tahu mengenai cerita ni. Sebenarnya kejadian ni bukanlah sebuah mukjizat.

Tapi kejadian ini hanya sebuah kejadian pasang surut lautan.setiap dua kali setaun. Apabila air laut surut sebuah jalan sepanjang 2,8 kilometer dan lebar 40 meter terbuka ditengah-tengah lautDan menghubungkan pulau jindo dan pulau Modo selama satu jam wahhhh bestnya kan. tentu banyak serpihan batu-batu karang yang cantikan. Kalau boleh ambik kan best buat perhiasan kat umah. Tapi dah tentu kerajaan korea tak kasi kan, yang tu boy tak tahu le pula hehe.

Selama jalan laut terbelah dan  terbuka, masyarakat setempat mengadakan festival dan ramai pengunjung dari negara luar datang berkunjung menyaksikan kejadian tersebut.

Mitos- menurut legenda masyarakat setempat, seorang penduduk di pulau Jindo pada suatu hari penuduk tersebut dikejar oleh seekor harimau kemudian lari kearah pulau modo. Namun sayangnya diantara pulau tersebut terbentang lautan. kemudian penduduk tersebut berdoa kepada dewa laut, Laut tu pun terbelah dan memberikan jalan untuk melarikan diri daripada di kejar oleh harimau tersebut. mitos ni dipetik dari penduduk setempat oddity central

Jalan laut tersebut terbelah pada 18mei pada setiap tahun.Namun festival yang diadakan untuk merayakan fenomena ini diadakan tiga kali setaun. festival ini akan dikunjungi berjuta  pelancong luar negara. Dah tentu le ramaikan kejadian ni leh dikatakan pelik tapi benar.

.....................
kalaulah ada kejadian ni berlaku kat malaysia  kan best boleh juga aku save bajet tak naik flight balik sarawak dari johor hehe.





0 comments: