✿Sarawak Blogger✿ Darah belangkas bernilai rm17 ribu seliter - Marvin Mawan

04 Jun 2012

Darah belangkas bernilai rm17 ribu seliter


Berita yang amat menarik untuk diketahui dan mungkin akan membantu mereka yang sering menjalankan perniagaan belangkas. Menurut satu info yang diperolehi darah belangkas yang berwarna biru  1 liter berharga rm17.500 wahh mewah nya kalau dapat 1 liter darah belangkas ni kan.
Ni kalau angkat moto LC135 1 leh jadi juga ni hehe... tapi nak dapatkan belangkas tu masalahnya. Memanjang je kerja macam mana nak cari belangkas ...

Si nelayan juga yang untung kan, kalau dia orang tahu darah belangkas tu berharga mesti dia orang tak lepas kan peluang cari.. kena pula memang si nelayan yang jadi usahawan penternak belangkas mesti dia le orang nya yang dapat durian runtuh. Ape-ape pun tu rezeki masing-masing.

oh ye,,, mesti ada yang tertanya-tanya kenapa darah menatang belangkas ni berharga sampai beribu-ribu. sebab bahan dalam badan belangkas ni boleh digunakan untuk mengesan virus, bateria dan toksin.Kit-toksin mengunakan belangkas telah berkembang di eropah Amerika Syarikat,Jepun dan asia Barat.

Tapi nak dapatkan seliter darah biru belangkas tu nelayan kena menangkap 115 ekor belangkas bersaiz kecil di semenanjung Malaysia. Dan hanya 45 ekor diperlukan diperairan sabah. Darah biru belangkas tu dikeluarkan tanpa membunuh belangkas tersebut.

Ape lagi,,, jom kita cari belangkas,,, jangan jadi belangkas dah le haha,, gurau je ;)

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

patotnye

post nie kena terangkan lebih detail lagi kenapa darah belangkas tu mahal.

peace v(^^)

Marvin Mawan berkata...

aik tak baca habis le tu ..
ada la,, tapi tak detail sangat